Viser innlegg med etiketten Lars Sponheim. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Lars Sponheim. Vis alle innlegg

mandag 14. september 2009

Det som får Carl I. Hagen til å kose seg

Carl I. Hagens kommentar (21:50) da en NRK-prognose for dagens valg viste at Venstre ville få kun to på Stortinget i 2009-11:

Jeg ville koset meg om Lars Sponheim mistet plassen sin på tinget.


Hagen mente også at valgdagsmålingene var feil fordi partiet (og dermed, i følge Hagen, partiets velgere) var hetset og hundset med de siste to ukene og at de derfor nok ikke turte å oppgi partiets navn til meningsmålinginstituttene.

Spesielt "ARK" var voldsomme til å hetse og hundse i følge partinestoren.

Senere på kvelden (22:38) var budskapet til Carl Ivar det samme: "Jeg kan være freidigere enn deg, Siv", sa Carl Ivar, "Det beste valgresultatet i kveld er et borgerlig flertall og at Lars Sponheim ramler ut av tinget."

Og takk til deg, Carl Ivar.

Siv Jensens replikk: "Jeg forstår godt hva Carl Ivar mener".

Regjeringsforhandlingene blir nok enkle.

lørdag 29. august 2009

Samarbeidspartnere slakter samarbeidspartnere

"Fryktelig uklokt" av Lars Sponheim og Siv Jensen å nekte å inngå, endog, budsjettsamarbeid med alle de andre borgerlige partiene sier Høyres stortingskandidat og sjefsideolog Torbjørn Røe Isaksen:





To uker før valget er altså kløften mellom de borgerlige partiene større enn noen gang.

Men milelange planer om å vurdere ditt og sende på høring datt er ikke mangelvare.



Alternativet er forøvrig, som kjent, kjent.




Tore O. : Komplett kaos
Dagbladet : Rødgrønn ledelse 86 - 83


mandag 5. januar 2009

Sivs totungetaling rundt borgerlig samarbeid

I morgenens Politisk Kvarter var Erna Solberg, Lars Sponheim og Siv Jensen kalt inn for å forklare borgerlig samling foran valget. Sponheim var soleklar på at den politiske avstanden mellom Fremskrittspartiet og Venstre var så stor at det aldri kom på tale å samarbeide med partiet ytterst til høyre i norsk politikk.

Siv Jensen kommenterte da snurt / "snurt" at Sponheim var alt for opptatt av å finne forskjeller når man i stedet burde fokusere på alt man var enige om.

Jensen spilte altså samme plate som hun har gjort i tre år - og all ære til henne for det: platebytte i takt med skiftende folkemening har jo vært standarden de siste årene og en endring bort fra dette ville jo vært til det gode.

Men: hva er det som er hovedsaken på frp.no akkurat nå: jo, at (den samme) Siv Jensen i et intervju med Dagens Næringsliv uttaler at "vi på mange samfunnsområder står helt alene med alternative løsninger":

Vi skal vise tydelig frem at vi på mange samfunnsområder står helt alene med alternative løsninger. Der de andre partiene i stor grad står sammen, er det bare Frp som har et helt annet svar. Derfor står vi oss godt.


Eh. Ja, det var nettopp det som var Sponheims innsigelse mot samarbeid med partiet ditt.

Og som du reagerte slik på.

For noen minutter siden.

Er det noen som får dette til å henge på greip? Er det to Siv Jensener der ute?

søndag 4. januar 2009

Frp gir Carte Blanche til Israel

2.400 er skadde i konflikten siden 1.juledag.
Minst 25% av disse er sivile.
11 moskeer er bombet.

Og partiet Fremskrittspartiet har analysert seg fram til følgende:

Det som skjer, smerter alle. Men det er riktig å plassere ansvaret for de sivile tapene i Gaza på Hamas. Det er Hamas som har brutt våpenhvilen og skutt raketter mot Israel, og plassert militære installasjoner blant sivile


Hamas har altså skylden for de som Israel velger å ta livet av. Høglunds borgerlige kamerat Lars Sponheim er 100% uenig.

Begge parter har ansvar for å gi seg, men Israels ansvar er særlig. Israel må bære ansvar for hvert barn som dør.


Min mor lærte som liten at den som er størst, den gir seg først. Her er angrepene så åpenbart overdimensjonerte at Israel må ta et ansvar


Høyres Erna Solberg er også uenig og legger seg på regjeringens linje om at Israels reaksjon på rakettutskytningene fra Gaza er uproporsjonal. Vår viktigste allierte USA, med sin sjef George Bush, støtter Israels invasjon fullt ut.

Ingen vestlige journalister - eller endog europeiske helsearbeidere foruten Fosse/Gilbert - er i Gaza og kan rapportere det som skjer. Samtlige sitter og ser på helikoptre flyve over hodene på dem.

Derfor: oppdatert informasjon fra Al Jazeeras Twitter-kanal er lagt i høyrekolonnen.

Forøvrig: hvorfor i alle dager filmes israelske, jødiske soldater som ber før de rykker inn i Gaza. Og hvorfor i alle dager vises disse bildene?