torsdag 11. juni 2009

Det private avgiftsvelde

Handlet to flybilletter i forrige uke og takket være glimrende, gratis verktøy så er det mulig å manøvrere seg fram i den enorme jungelen av selskaper og destinasjoner.

Tilsynelatende.

Norwegian viste seg å være billigste selskap til det stedet jeg skal dra på sommerferie til - 900 kroner tur/retur, 1.800 totalt.

Perfekt - verktøyet loste meg inn til det billigste selskapet på null komma null og her var det bare å bestille.

Overraskelse 1: Gebyr for innsjekket bagasje. 55 kroner per kolli per person. Prisen var nå oppe i 2.020 kroner.

Overraskelse 2: Gebyr for seteplassreservasjon (!). 50 kroner per sete per person. 200 kroner for å gjøre flyselskapets jobb for dem. Og gratis ståplass var ikke noe alternativ, nei. Prisen var nå oppe i 2.220 kroner.


En prisøkning på 20% på noen få minutt.

Til sammenlikning var CO2-avgiftsøkningen regjeringen innførte for et par år siden to tiere. Og enkelte partier er svært opptatt av å ha visstnok fått ned kommunale avgifter - tømt kommunekassa om du vil - med noen årige hundrelapper.

Det private avgiftsveldet er det tyst om. Fordi disse per definisjon er...fornuftige? Fordi midlene man her hanker inn ender opp i private lommebøker og ikke går til sykehus, kriminalitetsbekjempelse, skoler og eldreomsorg?

Enda verre blir det forøvrig for de som av en eller annen grunn tror de trenger avbestillingsbeskyttelsen Norwegian selger for 120 kroner - en forsikring som er helt overflødig om man har reiseforsikring eller betaler med kredittkort.

Private foretak gjør sitt ytterste for å slippe å konkurrere - dukker det opp en måte å sammenligne priser på er du garantert at alle aktører bruker enorme midler på å koke sammen måter å gjøre slike tiltak verdiløse.

Legg dette opp på de enda mer enorme midlene som går til reklame og merkevarebygging så må man spørre seg selv om hvor effektivt dette egentlig kan være.

Hvor vanskelig er det i 2009 å få et fly til å manøvrere seg fra plass A til plass B.



Det mest kompliserte i denne bransjen virker faktisk å være den kunden konkurransefundamentalister har som forutsetning at vi skal være og opptre som: den som sammenligner priser og kvalitet og belønner de selskapene som bedriver best ved å velge dem.

Om jeg gadd å ta en ny runde på nettet og sjekke alle andre flyselskapene sine eventuelle kolli- og "setereservasjons"-gebyr?

Naturligvis ikke.

I matvarebransjen sier man at butikklokaliseringen betyr alt.

Og det sier egentlig alt.

En ting å glede seg over: Norge ble egen nasjon i 1905. Og i 2010 vil vi endelig klare å få på plass et rangeringssystem for våre overnattingssteder slik at det blir litt enklere å manøvrere seg fram i dette markedet for nasjonens borgere og besøkende turister.

I alle fall inntil leverandørene av overnatting går inn for å undergrave hele systemet for å øke profitten.

Men positivt at regjeringen også her sørger for orden i jungelen?

Jepp.




To dager etter at ordene ovenfor ble skrevet kom nyheten om at Norwegian innfører ENDA et gebyr: fra nå av skal man ha 40 kroner fra alle som velger å betale for flyreisen med kredittkort.

Et slik betalingsgebyr er kanskje noe alle private og offentlige firma bør innføre?

Per Arne Villadsen, direktør i reisebyråkjeden Berg-Hansen, sier et klart nei:

Vi ser nå en trend der lavprisaktører velger å velte kostnadene over på kunden, og hvor mange ikke oppfatter den totale prisen før regningen kommer. Det gjør det også vanskeligere å sammenligne med andre flyselskap. Det er helt uakseptabelt


Lurer forresten på om Norwegian tar betalingsgebyr for reiser betalt med Norwegiankonsernets eget kredittkort?



blog comments powered by Disqus