tirsdag 16. juni 2009

Integreringsminister Hege Storhaug (Frp)

Fremskrittspartiet sørget for at Human Rights Service fikk 500.000 kroner i støtte i 2002 og 2 millioner i prosjektstøtte fra 2005. Partiet har også ønsket å frita organisasjonen fra å måtte konkurrere om prosjektmidler med andre organisasjoner - i klartekst: overføre de årlige millioner uansett planer, mål og resultater.

Når Per Sandberg ytrer at praktisk talt alt Hege Storhaug har av ønskede tiltak allerede er programfestet hos partiet så er det vel ikke så snodig å forestille seg HRS-lederen som en i ånden ypperlig Integreringsministerkandidat?

Eller vil det at Storhaug og organisasjonen i disse dager kritiseres kraftig av Amal Aden - forfatteren av en bok Siv Jensen har trukket fram i hele høst, vinter og vår - forandre på noe av dette?


Hege Storhaug om Siv Jensen:
For alle oss som i mangfoldige år har stått med begge beina godt plantet på venstresiden i norsk politikk grunnet et intenst forhold til humanisme og beskyttelse av sårbare barn og kvinner, må det være et massivt paradoks at det er formann Siv Jensen som troner i vår tids viktigste feminismekamp.


Gerhard Helskog om Hege Storhaug:
Jeg hadde en dårlig følelse av at hun ikke forsto når hun tråkket innenfor folks private liv, og jeg hadde en følelse av at målet helliger middelet for henne. Jeg hadde en klar følelse av at de menneskene hun skulle hjelpe, opplevde henne som en belastning. Da blir jo alt snudd på hodet. Jeg gikk og lurte på om hun var ganske grenseløs


Per Willy Amundsen (Frp) om Human Rights Service:
Vi har ikke et direkte forhold til HRS. Men vi leser rapporter, bøker og publikasjoner de har kommet med. (...) Vi forholder oss til deres påstander som en av flere kilder. Deres stemme alene har ikke vært med på å prege Fremskrittspartiets politikk, selv om de er en del av det.


Per Sanderg (Frp) om Hege Storhaug:
Hege er inne på nesten samtlige av de områdene vi har hatt fokus på, både når det gjelder programarbeid, men også i stortingsgruppa vår gjennom seks-sju år.




Amal Aden om Hege Storhaug:
Hege Storhaug sier hun er en frihetskjemper, og så gjør hun det hun kan for å begrense friheten min.


Siv Jensen om Amal Aden:
Dette er en ung somalisk jente som forteller en veldig sterk historie. Hun har bedt om, tror jeg, fire fem ganger om å få komme i dialog med den norske regjering. blitt blankt avvist hver gang. Hun har en sterk historie og hun har mange tiltak hun mener bør gjennomføres. Når har regjeringen tenkt å snakke med henne?


Eva Norderhaug om Hege Storhaug og Human Rights Service:
Strategien deres er å mistenkeliggjøre disse jentene, og å blånekte på at noe kritikkverdig har skjedd. De slår hardt tilbake, og bruker jentenes vanskelige bakgrunn og oppvekst som en av forklaringene på at de går ut mot organisasjonen.


Saynab Mohamud om Hege Storhaug og Human Rights Service:
Jeg og mange andre som har vært borti dem. De truet oss med at de hadde lydopptak da vi gikk ut mot HRS for noen år siden.


Rita Karlsen, Human Rights Service, om Amal Aden:
Etter at jeg tok Aden i feilinformasjon, bestemte jeg meg for å kunne dokumentere alle videre samtaler med henne, nettopp fordi jeg tidligere har erfart hvilke beskyldninger som kan komme. Det er vel ikke annet å si enn at jeg fikk rett, og lydopptakene eksisterer. Heldigvis.


Henning Jakhelln, professor i arbeidsrett:
Å gjøre opptak av ansatte er et kontrolltiltak som de ansatte skal gjøres kjent med. Særlig dersom arbeidsgiver ønsker å beholde opptakene for å bruke dem seinere i kontrollsammenheng.


Amal Aden om Human Rights Service:
Men jeg har ikke godkjent at de sprer usannheter om meg på sine hjemmesider. Nå tror det somaliske miljøet, som HRS har anmeldt for omskjæring, at det er jeg som deres hovedkilde. Det skaper problemer for meg.





Les mer:

VG - niks
Aftenposten - nope
NRK - neida
Dagbladet - nix pix
Dagsavisen - nada
TV2 - nichts
Nettavisen - njet
Document.no - spøker du?

blog comments powered by Disqus