Viser innlegg med etiketten Jonas Gahr Støre. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Jonas Gahr Støre. Vis alle innlegg

fredag 24. juli 2009

Mørkeloftet roser NBCs Frp-show

Alle er enige om at NBC-showet om Mulla Krekar var forferdelig både i form, sannhetsgehalt og innhold.

Ja, alle bortsett fra mørkeloftet document.no som videreformidler løgnen om at ingen i regjeringen ønsket å stille opp og videre analyserer seg fram til at programmet var både flott og interessant og at Siv og Carl Ivar gjorde en imponerende innsats.

Halleluja.

Dette som kunne blitt en ypperlig reklame for Norges befolkning sitt soleklare nei til dødsstraff og ja til menneskerettigheter endte i stedet opp med å bli et show der norske og amerikanske bushister fikk klemme og kose med hverandre til pompøs bildebruk og hollywoodske effekter.

Ikke rart NBC nektet å la Støre og Storberget få slippe til orde.

Men det blir jo enklere for dem å finne politikere med meninger som passer inn i dramaturgien den dagen Fremskrittspartiet besitter utenriksministerposten.






Som et apropos skriver Konrad litt om sekter i dag.

lørdag 6. juni 2009

Støre inspirert av Obama. Hva med Siv?

Jonas Gahr Støre er førstemann av norske politikere til å kommentere Obamas muslimforsonende Kairo-tale. Til Dagsavisen sier landets utenriksminister mye godt deriblant noen setninger om lovreguleringer og forbud:

For sosialdemokratiet er det snakk om et frigjøringsprosjekt. Obama sier han respekterer kvinner som ikke ønsker å arbeide eller ta utdanning, men han advarer mot de samfunnssystemer som låser kvinner i denne situasjonen. I mange tilfeller er det ingen lov eller forskrift som kommer til å frigjøre dem. De må ha mot og trygghet til å bryte fri. Men legg merke til det han sa om at i USA har de vært villig til å gå til retten for å forsvare bruk av hijab. Det er noe vi skal tenke på i en norsk kontekst, der man demoniserer og stigmatiserer kvinner som vil bruke det. Ingen skal påtvinge kvinner å gå med hijab, men ingen har heller rett til å rive det av dem.





Ole Moen til VG:
Folk som Dick Cheney, Rush Limbaugh og andre får vann på mølla og vil si «se, nå er denne skapmuslimen på verdensturné» og «nå er Amerika utrygt». Klart det var mye selvbiografisk i Obamas tale. At han forsto og hadde respekt for islamsk kultur, og at han selv hadde opplevd det på tre kontinenter. Han stiller opp som en slags garantist for at det er mulig å leve fredelig sammen, for han har selv sett det i praksis


De som ikke liker Siv Jensens og Dick Cheney sin motsatte strategi - så splid og grave lenge og vel i inn- og utland samt eget hode for å finne noen halmstrå som kan støtte opp under et ekkelt ord som "snikislamisering" - har da heldigvis et alternativ å stemme på.

Flere som tar opp Obama-hansken i det norske politiske miljø?

Når kommer Siv og Per med sin kommentar?

Eller ble dette litt for komplisert å forholde seg til?



mandag 20. april 2009

Et FN kun for de landene vi liker meningene til

Jonas Gahr Støre fortsetter sitt ypperlige virke som landets utenriksminister og gjør akkurat det vi som stemte på ham ønsker at han skal gjøre:

Jeg synes det er en grei markering å forlate salen i noen tilfeller. I denne sammenhengen syntes jeg det var riktig å høre hva han sa, for å gi mine egne argumenter mer tyngde


Og det er det totalt motsatte av hva Bush-apologeter og kristenfundamentalister som Janne Haaland Matlary står for.

For ikke mange månedene siden var det ikke måte på hvor fantastisk velvillig innstilt vi her i Vesten er til ytringsfrihet og aksept og stille godtagelse av ethvert ytret ord. Ikke fordi vi er enige - men fordi vi anerkjenner enhver sin rett til å si det vedkommende har på hjertet.

I dag, derimot, framstiller de som den gang talte høyest om ytringsfrihet om hvor viktig det er å storme ut av den sal der verdens befolkning sine meninger skal høres hver gang det kommer opp noe man ikke liker.

Nelson Mandela kalte i sin tid Israels styre for å være verre enn apartheid. Desmond Tutu, derimot, var ikke fullt så tøff og nøyde seg med å kalle Israel en apartheidstat.

Janne Haaland Matlary og hennes medsammensvorne hadde vært ute av døra før Nelson og Desmond hadde fått fullført både setninger og resonnement.

I og med at Mahmoud Ahmadinejad sin beskrivelse av "Israel som det ondeste og mest rasistiske regimet" var så totalt uakseptabelt at man rett og slett ikke klarte å engang høre det bli ytret.

Hva er poenget med ytringsfrihet om man er ment å holde for øra og endog løpe fra rommet når man møter på meningsytringer man ikke liker?

Ønsker Haaland Matlary og co seg et FN og en verden som kun inneholder mennesker og meninger man selv liker? Selv Ahmadinejad er ikke så ekstrem.




Pussige ytringsfrihetsprester det der.

Og dette også:
Protesters dressed with clown wigs and holding placards repeatedly interrupted Ahmadinejad's speech with shouts of "Shame! shame!" and "Racist! racist!" throwing soft red objects on the podium. Later, about 100 members of mainly pro-Israel and Jewish groups blocked Ahmadinejad's entrance to a scheduled news conference.


Å bli kritisert av typer som Janne Haaland Matlary er et sunnhetstegn og stort kompliment.

Flott jobb, Støre!

Siv Jensen, Vidar Kleppe og Per Sandberg sa og sier også fryktelig mye jeg er uenig i og mener er helt bort i natta idiotisk, diskriminerende, samfunnsnedbrytende og feil men jeg forlanger jo ikke at dette av den grunn skal medføre at representantene for de partiene jeg stemmer på skal løpe ut av Stortingssalen hver gang så skjer.

Ser dog ikke fram til at Finn Jarle Sæle kan komme til å overta etter Jonas Gahr Støre som landets nye utenriksminister til høsten.

Så det blir nok ikke Fremskrittspartiet i stemmeurnen denne gangen heller.

tirsdag 13. januar 2009

Er Finn Jarle Sæle utenriksministerkandidat for FrP?

Jeg antar Siv Jensen sikter seg inn på statsministerposten og Erna tar kanskje finans - og da er jo utenriksministerposten ledig. Morten Høglund blir alt for veik - han er jo dyttet langt utover sidelinjen allerede (men han er jo offisiell talsmann på området så det er jo mer regelen enn unntaket at så skjer).

Hva med Finn Jarle Sæle - han er vel kanskje ekstremistisk nok om han tar et kurs hos Siv Jensen?

Sæle gav støtte til USAs invasjon av Irak vinteren 2003 og kritiserte krigsmotstandere som Petter Nome og biskop Gunnar Stålsett, samt fredsdemonstrasjonen i februar 2003. Han har også uttrykt støtte til president George W. Bushs utenrikspolitiske linje

Kombinert med blant annet disse sakene har han også flere ganger uttrykt bekymring og frustrasjon over det han oppfatter om avkristningen av Norge

Sæle har stilt seg kritisk til debatten om Klimaendringa i verden, og har omtalte det hele som «klimahysteri»

Sæle er generelt kjent for sin skarpe kritikk av andre norske medier og av venstresiden i norsk politikk. Han har kritisert NRK for det han mener er en ubalansert dekning av Midtøstenkonflikten

I den forbindelse har han ofte gått ut mot kanalens Midtøstenkorrespondenter Lars Sigurd Sunnanå og Odd Karsten Tveit. Tidligere statsminister Kåre Willoch er også blitt gjenstand for kritikk fra Sæle

Sæle har markert seg som kritiker av islam og innvandring til Europa fra i særdeleshet muslimske land.


Men er Sæle egentlig Israelvennlig nok? Eller skal det flyves oppover en settler eller et eller annet?

Det finnes ingen bedre kandidat så vidt jeg kan se.

Det skremmende er at Frp-folk flest stiller seg bak typer som Sæle gjennom sin stemme til partiet. Ekstremisten Sæle kunne ha forfattet Frps partiprogram og satt papegøya Siv på toppen for å breke Norge IDAG sitt fanatiske budskap uten at noen hadde merket noen forskjell på partiet Fremskrittspartiet fra det vi ser i dag.

Det er noe snodig at ikke "liberalerne" i partiet evner å pipe et ord i motstand. Hva er det som diskvalifiserer Sæle rent meningsmessig - det ovenfor er jo som å høre Siv Jensen? Er dette med at det finnes liberalere i det hele tatt i partiet en myte?

Det er mulig de finnes men de er i så fall stumme og døve alle mann.

Her er forøvrig litt av Finn Jarle Sæles innenrikspolitiske linje

Flere valgte fosterdrap. 15.165 ufødte fikk ikke lov å leve i 2007. Det viser de foreløpige tall publisert av Statistisk sentralbyrå over utførte svangerskapsavbrudd. Tallene for 2007 viser en økning i forhold til 2006.

Pastor Jan Hanvold i tv-kanalen Visjon Norge advarer mot Harry Potter og oppfordrer Kristen-Norge til å brenne bøkene og unngå filmene. (...) Også redaktør i den kristne avisa Norge i Dag, Finn-Jarle Sæle, syns det er flott at Hanvold setter søkelyset på «Harry Potter»-bøkene. - Jeg tror svært mange vil være enig med Hanvold. Mange kristne vil intuitivt oppfatte litteratur av «Harry Potter»-typen som en slags konsesjon til «ekte» trolldom, sier Sæle.


Når får også dette gjennomslag hos "liberalerne"? Eller hva med dette:


Norge i dag representerer en kristen-fundamentalistisk høyreside som ønsker konfrontasjon mellom kristne og muslimer. - Det er veldig bekymringsfullt at Sæle ikke er redd for å starte en krig. Det betyr at han ikke bryr seg om det politiske eller moralske aspektet i denne saken



En ting er helt sikkert. Finn Jarle Sæle står sammen med Siv Jensen ytterst på den ytterste høyrefløyen - langt bortenfor endog Bush og Israel - sammen med settlere som ønsker å se UNRWA puttet i en søppelbøtte:

Varsler katastrofe. - Vi står ansikt til ansikt med en humanitær katastrofe, sier John Ging, leder for FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Gaza. De risikerer å måtte stoppe matforsyningen til 650.000 palestinere.


Støre mener det er uforsvarlig av Frp å foreslå kutt støtten til FN-organisasjonen UNRWA, som er FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten. - Denne organisasjonen er den eneste som er inne i Gazastripen og som jobber inne hos dem. Men fordi vi er kritiske til FN, blir det feil å kutte dem i to og lete etter andre organisasjoner som ikke inne. En slik løsning er dårlig for disse menneskene som allerede er traumatisert, bombet og kommer til å ha et enormt behov for hjelp, sier Støre.


mandag 12. januar 2009

Erik Fosse (akuttlege, Gaza) om kritikken fra Siv Jensen (Frp, Nordstrand)

Erik Fosse er tilbake fra Gaza og stilte i dag i Dagsnytt18. Her kommenterte han blant annet uppercutene og svingslagene Siv Jensen (Frp) kom med da de to legene var de eneste som var i stand til å rapportere om Gazafolkets lidelser fordi Israel hadde valgt å stenge døra til fengselet fullstendig.

Er dere redde for at deres politiske engasjement gjør at deres politiske motstandere ikke helt tror på det dere rapporterer?

Dette er jo å snu det hele på hodet. Israel har forberedt denne krigen ganske lenge og de har lykkes veldig godt i sin mediestrategi ved å nekte alle vestlige journalister tilgang til området. De har nektet alle vestlige helsearbeidere. Mads og jeg var helt uforberedt på denne reportasjerollen vi skulle ha. Vi reiste dit for å arbeide som helsearbeidere i sykehuset og vi ble nokså overrasket over at det ikke var en eneste europeer inne.

Jeg har reist i mange krigsområder og dette er første gang jeg er et sted der det ikke er en eneste journalist. Mads og jeg tok dette umiddelbart opp, jeg ringte UD og påpekte at Mads og jeg nå ble pålagt et informasjonsansvar som vi verken var forberedt på eller har kompetanse til og at dette er journalistenes ansvar. Så problemet her er at Israel har sørget for at vi er de eneste sannhetsvitnene - hadde de sluppet inn internasjonal presse, hadde de sluppet inn Røde Kors tidligere, hadde de sluppet inn andre organisasjoner så ville man jo fått flere kilder men de ville nok antageligvis akkurat det samme som det vi har gjort.


Også Mads Gilbert er tilbake og sier følgende i et intervju med VG i dag.

Dette virker jo helt fjernt. Hvorfor skulle vi stå der, som erfarne anestileger, å lyve? Er det vi som har iscenesatt situasjonen? Det vi har gjort er å ha dratt inn i Gaza med livet som innsats for å redde andre liv, så dette er mildt sagt fantasifullt.


Landets statsminister takket tidligere i dag Fosse og Gilbert for sin innsats.

Jeg vil benytte anledningen til å takke de to norske legene som har vært i Gaza, som har gjort et viktig arbeid. De har både hjulpet mennesker, og de har hatt en stemme ut i verden


...og tidligere har de to legene fått støtte fra utenriksminister Jonas Gahr Støre som ikke hadde spesiell stor sympati for statsministerkandidat Siv Jensens taktikkeri og politiske spill.
Siv Jensens utspill er en skamplett på hennes argumentasjonsrekke. I åtte dager har legene holdt på dag og natt for å redde liv, de har vist stort mot og handlet i tråd med de beste helsetradisjoner, nemlig å hjelpe de svakeste




mandag 5. januar 2009

Gaza - Jonas Gahr Støre om Fosse/Gilbert

På kveldens RedaksjonEn ble Jonas Gahr Støre bedt om å kommentere et nettopp gjennomført intervju av Mads Gilbert på link fra Gaza.

Det er jo vi i UD som har fått dem inn. De er på et team som vi har finansiert - vi har fått dem inn via Egypt. Det er normalt at vi støtter opp under med den type medisinsk arbeid. Det er ganske utrolig at ikke Det Internasjonale Røde Kors har kommet inn med sine folk, som de burde. Men det er jo en ekstrem situasjon at to leger er vestlige journalisters eneste forankring.


Hva tenker du når du hører det Mads Gilbert forteller om?

En ting er jo å høre Mads Gilbert og det skal man høre på med respekt men også en kritisk sans. Men vi ser jo bildene, og de lyver ikke. Og de forteller om ufattelige tragedier. Krig er tragisk. Og nå rammes barn, kvinner, eldre. Vi hører ikke noe om de falne stridende, men det er alt, alt, alt for høye tapstall blant de sivile noe som vitner om at dette er en grusom krig.