søndag 4. januar 2009

Gaza. Fosse: - Det vi opplever her er et folkemord

I dag 11:25, TV2 Nyhetskanalen. På spørsmålet "Hvordan vil du beskrive situasjonen" svarer lege Erik Fosse:

Nå er det full krig. Vi har fått inn 50 pasienter bare i løpet av siste timen. Dette er pasienter som er svært hardt skadet. Kapasiteten på sykehuset vi nå er på er sprengt, det ligger pasienter i korridorene - vi opererer to pasienter på hver operasjonsstue. Jeg sitter nå og venter på å operere en liten gutt som har fått revet over blodårene i det ene benet. Dette er en fullstendig absurd situasjon, dette er ikke noe legitimt politisk virkemiddel i det hele tatt. Det vi opplever her er et folkemord. Jeg synes dette er helt hårreissende og kan ikke forsvares på noen måte. Det finnes ikke noe som heter sivil krig.


Er det mange sivile blant de pasientene dere har fått inn i dag?

Ja, det er kvinner, barn og selvfølgelig menn. Det er mennesker i alle aldre, fra 10 år og oppover. Dette er altså et tett befolket område. Krigshandlinger her vil ramme sivilbefolkningen uansett hvordan man vrir og vender på det. Så jeg vil anta at absolutt flertallet vi får av pasientene er sivile.


Hvilke skader er det i hovedsak disse pasientene har?

Det er skader du forhåpentligvis noen gang slipper å se. Dette er avanserte våpen der folk har fått sprengt bort hele underkroppen, de mangler armer og ben, tarmene ligger ut på magen, brystkassen ligger åpen, svære hodeskader der ansiktet er revet bort. Dette er ikke noe pent syn.


Har situasjonen forverret seg vesentlig etter at israelerne rullet inn i Gaza etter at sabbaten var slutt i går?

Ja, det er en voldsom endring nå i morgentimene. De begynte jo innmarsjen i går ettermiddag etter bombingen av denne moskeen hvor vi fikk inn ganske mange skader. Så har det vært voldsomme krigshandlinger hele natten og da har vi fått inn en jevn strøm av pasienter. Men nå på morgensiden har det braket løs og det kan vel tyde på at de har kommet inn i mye mer tett befolket område nærmere Gaza By. Vi drukner i pasienter akkurat nå.


Logistikk er et stort problem. Frykter du at det ligger mange skadde som ikke blir fraktet eller klarer å ta seg til sykehus?

Ja, jeg frykter ikke det jeg vet at det er sånn. Men jeg vet også at mange av de som kommer til sykehuset de klarer ikke vi....vi har ikke kapasitet til å redde dem. De ligger og dør før vi rekker å se på dem. Dette er en helt forferdelig situasjon. Jeg ønsker ikke at noen andre får oppleve dette her.


De som kan snakke, klarer å snakke, vil snakke - hva forteller de?

Du, vet at når folk er utsatt for denne typen...de klarer ikke å si noen...de forteller ingenting. De er helt apatiske og er...fortvilet. Det er ingen mening å få ut av de pasientene vi...de kjemper for livet.


Hvordan er det med medisinsk utstyr, mat, vann, strøm?

Jeg snakket med helsedepartementet tidligere i dag, da sier de at det ikke er meldt om noen matmangel. Strøm er et kjempeproblem, all strøm i Gaza har vært borte i et døgn. I natt har det ikke vært lys noe sted. Vann tror jeg folk har i øyeblikket.


Det blir nå meldt at israelske soldater har omringet Gaza by,hva frykter du vil skje om det bryter ut regelrette gatekamper i Gaza by?

Dette blir da en enda større humanitær katastrofe enn det allerede er. Det er vanskelig å forestille seg noe som er verre enn det vi opplever her nå. Jeg synes dette er...dette er helt absurd. At det ikke går an å få stanset dette - at hele verden sitter og ser på...ja jeg har ikke ord for dette. Jeg er dypt fortvilet akkurat nå.


Ja, du er lege, Foss, og ikke noen politiker men hva føler du og tenker du når du hører at USA blant annet stoppet en resolusjon i Sikkerhetsrådet i natt og ikke ønsker å legge noe press på Israel for å trekke seg ut?

For meg er dette komplett uforståelig. Det oppleves i alle fall som fryktelig hjerteløst. Man oppfatter krig som et politisk virkemiddel. Jeg hørte forrige intervjuobjekt snakke om en sivil minimalistisk krig - jeg tror vedkommende ikke aner hva moderne krigsvåpen egentlig utretter og hvem som er de ordentlige ofrene her. Dette er altså et lite landområde, palestinere som er født og oppvokst her som aldri har bedt om å bli okkupert. Det har vært en rekke FN-resolusjoner som har fordømt denne okkupasjonen. De har hatt et demokratisk valg og har valgt det partiet de trodde på - uten at jeg tar stilling til det valget - og når de da gjør dette så blir de straffet på denne måten. Og det er sivilbefolkningen som betaler prisen alltid. Dette er et samfunn med en rekke politiske partier. Hamas er ett av dem og i dag er det de som har regjeringsmakten. Jeg forstår ikke man kan bruke sånne virkemidler som man nå gjør fordi man ikke liker resultatene av et demokratisk valg.


Erik Fosse, du er der sammen med kollega Mads Gilbert for organisasjonen Norwac. Hvor lenge har dere tenkt å bli?

Nei, vi vet jo ikke nå hvor lenge vi blir. Vi hadde jo opprinnelig faktisk tenkt å reise tilbake denne helgen, men det er selvfølgelig helt utelukket nå. Vi kan ikke reise herfra før det kommer avløsning for oss. Det er ingen andre helsearbeidere fra Europa her - og det er heller ingen journalister. Vi er jo nå de eneste vitnene fra Europa til det som skjer og vi føler nok begge to at vi kan ikke forlate dette stedet...både medisinsk og som øyenvitner er vi helt nødvendig her og inntil det kommer avløsning for disse funksjonene må vi bli her.



Ja, Israel nekter journalister å dra inn i Gaza. (...) Det er ingen vestlige journalister i Gaza, tror du dette er fordi Israel ikke ønsker seg kameralinser og øyne til det som skjer?

Det må man vel nesten kunne tenke selv. Det er jo pressens oppgave å dokumentere og vise hva som skjer og det at man nå kan holde på i et krigsområde i en uke uten noen profesjonelle vitner og observatører er jo svært betenkelig. Jeg har arbeidet i mange krigsområder i verden i de siste 30 årene og jeg har aldri opplevd et sted som er så kjemisk fritt for vestlige journalister. Det er klart det er palestinske journalister som har avtaler med europeiske selskaper og sender bilder, men det er allikevel ikke det samme som øyenvitner fra andre nasjoner. Og dette synes jeg er veldig betenkelig, og uansett hvilken forklaring Israel har på det så er dette uansett en uholdbar situasjon.


11:35 returnerte Fosse til sitt arbeid. Mens TV2s utsendte team observerte helikoptre flyvende over hans hode - og på vei inn mot Gaza-stripen der Fosse arbeider.

Dagbladet har et mindre utdrag av dette intervjuet.

Fosse og Gilbert jobber på Al-Shifa-sykehuset midt i Gaza by.


Vis større kart




blog comments powered by Disqus