tirsdag 8. desember 2009

Myten om myten om myten om trygd

Stabilt latsabbnivå:



Og enda flere til å betale for latsabbene:




Og de som har jobb er i godt over 35% bedre økonomisk stand enn i 2000 til å betale en skjerv til de som av ulike grunner faller fra.

"Skjønner ikke at folk kan tro at det er så lukerativt for en industriarbeider å gå over på trygd i ung alder. Er noen klar over hva man tjener?. Alle mennesker setter pris på noen dager hjemme iblandt, men prøv 360 dager i året! Grusomt!! Som vanlig industriarbeider med en desverre medfødt degenerativ rygglidelse gikk det 15 år før jeg fikk en diagnose. I disse årene var jeg “arbeidsky, lat, giddalaus etc.). Men så kom diagnosen og operasjonen som desverre ble mislykket. Det tok nye 4 år før jeg ble ufør i en alder av 40 år. Grunnet utdannelse og læretid med lite lønn, så hadde jeg ikke mange pensjonspoeng å gå på heller og får desverre så lav trygd at nå 8 år etter operasjonen har jeg enda ikke utbetalt det samme månedsbeløpet som i 2001. Så det er ikke særlig lukerativt for meg."
"Det tar hele selvfølelsen å ikke kunne fø din egen familie, eller å kunne kjøpe seg en bra bil eller ting som barn trenger, sykkel, ski osv. Desverre havner mange av oss som ikke får erstatninger langt nede på den sosiale rangstigen. Man føler seg tilslutt så mindreverdig at man ikke føler for å være tilstede i livet. Når barna skjemmes av deg, grunnet at du går hjemme, da er bunnen nådd. Min datter hadde som oppgave å fortelle på skolen om jobben til pappa og kom grinende hjem uten å si ett ord til meg, men det kom fram at hun hadde stukket hjem fra skolen og sagt at hun var syk og ikke kunne levere oppgaven sin. Slik gjør vondt."
"Og som kronisk smertepasient uten bedring i sikte, er det vondt å lese all stigmatisering av hele pressen. Vil Dere ta mer av mine 200 000 hvor jeg allerede bruker 20 000,- i egenandeler på medisiner o.l som ikke dekkes av det offentlige og det blir desverre større egenandeler hvert år, så jeg er i en gruppe som minker sin kjøpekraft for hvert år."
"Det var faktisk bedre under Bondevik, merkelig nok. Enda jeg trodde at en Sosialistisk regjering ville skjerme oss svake, så føler jeg og min familie at vi aldri har vært fattigere. Er jeg en snylter?"





Tall hentet fra det rotete og hysteriske Nasjonalbudsjettet 2010.

blog comments powered by Disqus