I Frps alternative statsbudsjett for 2011 bruker Fremskrittspartiet 2,4 milliarder på å sette ned bilavgiftene. Men av en eller annen grunn velger de ikke å sette ned noe som folk flest hadde hatt umiddelbart nytte av - årsavgiften for eksempel - nei, de setter ned den avgiften som millionærer vil ha mest mulig glede av.
Effektavgiften.
Petter Stordalen kjøpte for noen år siden blant annet en Mercedes-Benz SLR McLaren. Dette betalte han 5 millioner kroner for. Om Fremskrittspartiets budsjett hadde blitt vedtatt hadde denne bilen vært 1.3 millioner kroner billigere å handle inn i år.
Petter Stordalen og hans likemenn vil altså spare flere titalls millioner kroner.
Men nok misunnelse - la nå Stordalen og co få sitte igjen med noen millioner mer i pungen.
Hva med folk flest, får ikke de også vesentlig billigere biler?
Vel, det spørs.
Frps statsbudsjett har overskriften "De eldre først", men pensjonister som klarer seg med småbiler er de som vil ha minst å vinne på Fremskrittspartiets prioriteringer. For de første 89 hestekreftene er avgiftsmessig gratis - Verdens beste småbil blir følgelig bare knappe 7.500 kroner billigere med Fremskrittspartiets opplegg. Ned fra ca 210.000 til ca 202.500.
Men hva med familiebilen? 7-seteren Peugeot 5008 blir knappe 9.500 kroner billigere. Ned fra 356.000 og til ca 347.000.
En overføring fra vanlige folk og til millionærer denne politikken også, gitt.
Hvorfor prioriteres effektavgiften, Fremskrittspartiet?
Når dere selv sier at årsavgiften er den som folk flest vil ha nytte av blir fjernet eller redusert? At de bilistene som har en bil de er fornøyde med også får en skjerv av disse 2,4 milliardene dere bruker på dette formålet hvert eneste år framover.
I stedet får altså de som har mest fra før mest. Klart mest.
Fra dette partiet.
The Reversion
for 6 dager siden