lørdag 5. februar 2011

Høyres ønske om deltagelse i invasjonen av Irak

Kjell Magne Bondevik sier i dag at han selv var motstander av en invasjon av Irak, men at det var harde diskusjoner om dette i regjeringen. Så harde var diskusjonene at han omtaler perioden som den mest krevende i hans regjeringstid.

Om Bondevik var mot og det var harde diskusjoner så må det bety at Høyre var for å marsjere sammen med Bush inn i Irak.

For hvem andre skulle det ha vært tøffe diskusjoner med?

Og det var jo det inntrykket alle hadde i månedene fram til krigsutbruddet.

Folk fra Fremskrittspartiet og Høyre var sjelden å se i antikrigsdemonstrasjoner.

Som Trond Giske sa det foran 115.000 på Youngstorget 15.februar 2003:

"Er vi villige til å dø for dette? Er vi villige til å drepe for dette? Er det dette den norske regjeringen vil?"

Regjeringen sa takket være Bondevik og KrF heldigvis nei.

En blå-blå regjeringsvariant ville marsjert inn sammen med Bush.

Uten mukk.

På tide høyresiden tar et oppgjør med sin trang til å følge USA i ett og alt uansett hvor overveldende informasjonsmengden som taler mot USAs påfunn måtte være.

Carl Ivar Hagen:

"Da jeg var liten, spurte jeg mine foreldre om hvorfor ingen grep inn og stoppet Hitler da man så hva som skjedde på 30-tallet. Jeg ønsker ikke at mine barnebarn om 8-10 år skal spørre meg om hvorfor man ikke avvæpnet Saddam Hussein."



935 måter å starte en krig

blog comments powered by Disqus