mandag 8. desember 2008

Er private monopoler bedre enn offentlige?

Google virker som en hyggelig bedrift.

Den tilbyr en haug av morsom programvare helt gratis - fra epost med en gigabyte plass til rådighet via en hjernesprengende globus og online kontorpakke til en sky å legge dine webapplikasjoner på.

Men hvorfor er høyresidas bekymring så lite påtagelig når det gjelder gigantiske, multinasjonale giganter som streber etter ønskedrømmen monopol - når de kritiserer selv den minste lille kommunale tjenesteyter for, visstnok iboende, ineffektivitet og slendrian?

Er den viktigste forskjellen at det ikke er noen privatperson som berikes i tilfellet kommunal tjenesteyter? At det på en måte ikke er tilstrekkelig at tjenesten leveres som den skal, men at man ikke er HELT i mål før en-eller-annen-annen-enn-fellesskapet kan sitte bak og hanke inn penger på driften?

Jeg har lagt opp et Google sitt annonsebanner. Først og fremst for å se om Giganten Google er i stand til å koble relevante annonser til det som står på disse sider.

Jeg har mine tvil.

Foreløpig er det stort sett annonser om IQ-tester og lånetilbud ingen ved sine fulle fem burde kaste seg på man med sine geniale analyser, har klart å presse ut av maskinparken som sannsynligvis er en av verdens største.

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det.

Men om jeg er fornøyd med monopolisten Google sin tjeneste?

Som leverer meg helt forferdelige annonser uten relevans i det hele tatt?

Nei.

Og ikke er det noe felleskap som tjener noe som helst heller. Om noen mot formodning skulle trykke på en link er det monopolisten Google sine eiere som tar kaka.

blog comments powered by Disqus