Fremme forslag om å fjerne obligatorisk eksamen og undervisning i sidemål.
...er så forvirrende at selv partiets nestleder Per Sandberg ikke var i stand til å forklare det i ett og samme intervju.
Først formidlet Sandberg at hovedmålet for alle skulle være bokmål, og at sidemål betød nynorsk. Og at nynorsk da skulle bli et ikke-obligatorisk valgfag.
En ikke så rent liten revolusjon det der, men Sandberg svarer "Ja" på spørsmålet om bokmål virkelig skal være hovedmålet for alle norske elever om Frp får det som de vil.
15 minutter etter intervjuet med NRK ringte Sandberg journalisten og sa at han hadde uttalt seg feil. Det korrekte var at det var kommunene som skulle bestemme hva som skulle være hovedmålet i kommunen, og at alle elever i kommunen måtte innrettte seg etter dette. For de som da bor i en av de 114 nynorskkommunene her i landet betyr det at alle elevene her må og skal lære nynorsk. Og så får man eventuelt velge bokmål som valgfag.
Bokmål i stedet for matte, engelsk eller annet.
Valgfriheten til å velge sitt eget hovedmål var i følge nestlederen underordnet:
Vi mener at det er enda viktigere at de får kun ett hovedmål å forholde seg til.
Leder i Noregs Mållag Håvard B. Øvregård klarte ikke å hisse seg opp over dette fordi det etter deres mening var så idiotisk at det aldri ville komme til å bli vedtatt:
Det bør vere visse grenser for kor dumme ting du i ein valkamp kan seie når du er nestleiar i eit parti med regjeringsambisjonar. (...) Han snakker om noko han ikkje har noko som helst peiling på.
Lederen i Noregs Mållag ramser opp motforestillingene "hva med de i språknøytrale kommuner?", "hva med elever som flytter fra en nynorskkommune til en bokmålskommune" og "hva med de som bor i nynorskkommuner og som vil miste muligheten til å lære bokmål - det språket som bortimot utelukkende brukes i næringslivet?"
I løpet av dagen har Frp blitt enige med mållaget - eller var det seg selv - og trekker nå, i det minste, hele Per Sandbergs forståelse av forslaget.
Hva som står igjen av punktet i 100-dagersplanen er noe uklart.
Det er muligens det at elever med nynorsk som hovedmål skal stille bakerst i jobbkøen gjennom å inneha vesentlig svakere bokmålskunnskaper enn sine jevnaldrende fra bokmålskommuner?