torsdag 21. mai 2009

Vestlig kristen kulturarv

Kristen praksis:

Sex abuse 'endemic' in Catholic institutions. More than 800 priests, nuns, monks and teachers created an "endemic" culture of child sex abuse in Catholic schools and residential homes over almost 80 years, an inquiry has found.

The Commission to Inquire into Child Abuse found that nuns and priests terrorised children and covered up years of brutality, rape and molestation in workhouse-style schools. Ritual beatings were encouraged and paedophiles were shielded.


Men selv om vi jo er kristne vi også så angår dette naturligvis ikke oss.

Jeg har i alle fall ikke tenkt å gå i tog for å vise at jeg tar avstand fra denne praksisen.


Jeg er skuffet over at imamene ikke stiller opp i en demonstrasjon mot vold og drap. Jeg skulle gjerne sett flere muslimer og imamer i fakkeltoget, sier Bondevik til NTB.


Hvor grensen går for når man bør føre kollektivt ansvar eller ei den må jeg si jeg ikke helt har forstått.

Men jeg har vel i min levetid når sant skal sies til gode å se norske kristne toge rundt i tusentalls i Oslos gater for å ta avstand fra det andre kristne har utført i andre deler av verden.

blog comments powered by Disqus