lørdag 13. juni 2009

Human Rights Service og utryddelse av islam

Human Rights Service kritiseres kraftig av Amal Aden i Klassekampen i dag. Den samme Aden som det siste året har vært en ofte referert til forfatter av det "islamskeptiske" miljø - med Siv Jensen i spissen.

Siv Jensen - som stadig vifter med boka hennes "Se oss" i debatter om innvandring og integrering - om Amal Aden i fjor:

Dette er en ung somalisk jente som forteller en veldig sterk historie. Hun har bedt om, tror jeg, fire fem ganger om å få komme i dialog med den norske regjering. blitt blankt avvist hver gang. Hun har en sterk historie og hun har mange tiltak hun mener bør gjennomføres. Når har regjeringen tenkt å snakke med henne?


Amal Aden i dag:

Hun beskylder organisasjonen for å ty til kritikkverdige metoder overfor unge muslimske jenter. Press, trusler, manipulering, ulovlig avlytting og betaling av kilder er noe av det Human Rights Service har benyttet seg av i sitt virke.


Enda verre:

De har sagt til meg: «Du skal være vårt våpen i vår kamp for å utrydde islam»


Aden gir også et spark til de som har tolket henne og hennes bok for langt:

Jeg skrev boka «Se oss» for å hjelpe somaliske barn og kvinner. Ikke for å skade det somaliske miljøet. Tvert i mot. Jeg er glad i mitt miljø. Men dessverre er det enkelte som har mistolket min bok dithen at jeg tar avstand fra miljøet og religionen min, sier Aden.


Hege Storhaug og hun andre i Human Rights Service skal naturligvis få holde på med sitt så mye de bare orker. Men at de skal få statssøtte for å holde på slik?

Nei det er jeg i mot. Dette får de sysle med på fritida.

Human Rights Service slår i dag kraftig tilbake mot sin inntil-nylig samarbeidspartner Aden og forteller oss at man har lydopptak av Aden der hun lyver. Og at lydopptak av samtalene med Aden ble igangsatt etter at hun ble tatt i feilinformasjon - organisasjonen avslutter med at man "heldigvis" sitter på denne dokumentasjonen.

Litt av noen metoder.

Jeg får forøvrig en deja-vu følelse her. Skjedde ikke nøyaktig det samme med Kadra og co?

Jepp, det gjorde det:

Human Rights Service har presset jenter til å fortelle overdrevne historier og avsløre hemmeligheter i miljøet, slik at stiftelsen kan få enda mer penger av lettlurte politikere, hevder Saynab.


Nå var ikke jeg gammel på 70-tallet men alt dette virker hakket for AKP-ML'sk for denna karen: Saka skal opp og fram og metodene og etterretteligheten er underordnet. Hele Aden-forsvarsskriftet til organisasjonen vitner om hvor på tur man er.

Noe sier meg at Human Rights Service får kraftig øket statsstøtte om det blir regjeringsskifte til høsten.

Det ville være synd.

Organisasjonen er en del av problemet - ikke løsningen.




Om samme sak:
Hjorten

Utrop - "Blant organisasjoner på landsdekkende nivå er HRS en av de som mottar mest i støtte fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet."

Konrads Tankesmie - "Storhaug, ser det ut til, kjemper for den rene kultur."

(...)

Hege Storhaug, HRS - "Klassekampens oppslag kommer til å få etterspill fra vår side."

blog comments powered by Disqus