torsdag 25. juni 2009

Rødgrønn måloppnåelse eller Blågrått tullball

De som stemte rødgrønt sist og lurer på hva regjeringen har oppnådd kan nå laste ned en 419-siders oversikt med 366 punkter - regjeringens statusrapport - som ble lagt fram i dag.

Så får man vurdere om de punktene som den blå presse mener man ikke har oppnådd bør betyr at man ved 2009-valget heller vurderer noe annet.

Hva nå det nå enn måtte innebære i praksis.

Jens Stoltenberg:
Hovedkonklusjonen er at vi har ført den politikken vi sa vi skulle føre. Vi har lagt om politikken og bruker pengene på velferd istedenfor skattelettelser. Vi har endret politikkens form.


Kristin Halvorsen:
Det har vært et krav fra solidaritetsbevegelsen i lang tid om å gi 1 prosent av brutto nasjonalinntekt til verdens fattige. Og nå er vi der. Jeg kan ikke huske første gang jeg gikk i demonstrasjonstog for det, men det er lenge siden

Jeg hadde aldri sett et regjeringsnotat, hadde aldri forholdt meg til et embetsverk og hadde ikke vært hos Kongen i statsråd. Så når finanskrisen først skulle komme, er jeg glad den ikke skjedde det første året jeg var finansminister. Det trengs erfaring og godt samarbeid for å ta de riktige valgene i en slik situasjon.

Jeg er mest stolt over barnehagene. Det var et initiativ vi var enige om i opposisjon. Først tvang vi Bondevik-regjeringen til å bygge flere barnehager enn det de hadde tenkt å gjøre. Gjennom disse siste fire årene har vi fått til mellom 50- 60.000 nye barnehageplasser.


Folket:
Regjeringen får bedre karakterer enn Bondevik II. Bondevik-regjeringen fikk i juni 2005 ingen karakterer over 3,5. Men den rødgrønne regjeringen kan skryte av sju statsråder med bedre karakterer. (...) Gjennomsnittskarakteren for Bondevik-regjeringen for fire år siden var 2,9. Dagens regjering får en karakter på 3,5 i snitt.


blog comments powered by Disqus