torsdag 25. juni 2009

Statlig sosial dumping

"Statlig sosial dumping på sitt aller verste", menes det i en ganske rotete reportasje i VG i dag om bruken av østeuropeiske sjåfører i Postens selskap Bring.

VG viser paparazzifotografier av øst-europeiskeutseende sjåfører som våkner opp av de Blomquist-merkede trailerne sine - klar til ny dyst. Slovakiske sjåfører "er billigere og de fleste kostnadene er lavere" - de sover i bilen i de seks ukene turnusen varer.

Blomquist? Hold tunga rett i munnen.


  • Posten Norge kjøpte Nor-Cargo i 2004.
  • Nor-Cargo kjøpte det internasjonalt rettede Blomquist Transport og Spedisjon AS i 2006.
  • Nor-Cargo kjøpte Emdal Transport i 2007.
  • Posten Norge kjøpte svenske og internasjonalt rettede CombiTrans AB i 2007.
  • Nor-Cargo AS, Box Solutions AS og pakkepostavdelingen hos Posten Norge ble til Bring Logistics i 2008


Formålet med, altså 100% Posten-eide Bring, er å konkurrere på lik linje med private aktører i transportbransjen.

Om påstandene om sosial dumping og uakseptable arbeidsvilkår sier ansvarlig for utenlandssjåførene Tore Brauti:

Vi konkurrerer i et marked og gjør akkurat det samme som våre konkurrenter gjør og henter en del sjåfører i utlandet. Det er ikke mange som har slike fasiliteter som det vi tilbyr.

På spørsmål om tre soverom på ti sjåfører er litt lite svares det "Nei, det er ikke så ofte det er så mange her samtidig. Dessuten vil sjåførene sove i bilen."

Hvorfor fører det blå fyndord "konkurranseutsetting" til arbeidsvilkår anno Norge i 1950?

Når må din arbeidsplass konkurrere på lavkostlandvilkår?

Konkurransen presser nordmenn også ut av andre deler av transportbransjen. Jobben som bussjåfør er en alt annet enn ni-til-fire jobb og når lønningene i tillegg presses nedover så er det i økende grad også østeuropeere som tar over også her.

Partiet Fremskrittspartiet blir av LO i dag utfordret på å svare på hva de mener om landsomfattende avtaler:

- Vi gjengir de viktigste sakene våre medlemmer trekker frem. Og det er altså slik at Frp i sitt program går inn for at lønningene skal bestemmes lokalt, i realiteten direkte mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.


Her er én arbeidsgivers kommentar:

I følge Holien er det ikke så enkelt for ett selskap å heve lønningene for bussjåfører. Han mener de må følge resten av bransjen


Man trenger mindre lønn når man sier seg villig til å bo i en bil i seks av ti uker.

Hvorfor fører det blå fyndord "konkurranseutsetting" til arbeidsvilkår anno Norge i 1950?

Og verre skal det åpenbart bli.
blog comments powered by Disqus