lørdag 18. juli 2009

30% færre drepte i trafikken i 2009

30% færre omkom på norske veier i første halvår 2009 enn det gjorde i første halvår 2008.

Dette er en positiv utvikling og viser at trafikksikkerhetsarbeid over et bredt felt ser ut til å gi resultater, sier statssekretær Guri Størvold (Sp) i en pressemelding fra departementet.


Og ytterligere tiltak igangsettes i disse dager for å unngå tragiske ulykker: boten for å ikke kjøre med bilbelte økes, gjennomsnittsfartsmålere reises og veier utbedres med et omfang som aldri før har blitt sett i dette landet.

Partiet Fremskrittspartiet er mot både botøkning og fartsmålere. Men ønsker til gjengjeld å selge sprit på bensinstasjoner døgnet rundt.

Valgkampen startes altså med informasjonen om at veiene er blitt vesentlig tryggere og bensinprisen er nest lavest i Europa.

Så da blir det nok mye Mullah Krekar-prat, ja.

Ingen Trafikkdøden-kampanje a la i fjor sommer i VG i år, altså:




Men vil vi noen gang kunne komme helt i mål?

De hadde en voldsom fart. Det var nok litt overraskende for oss også at farten var så høy. Det er nok adrenalinet hos de unge bilførere som har medvirka til dette, sier lensmann i Ulstein og Hareid, Odd Kulø, til Dagbladet.


Vegvesenet regnet ut at Mercedesen kjørte i 198 kilometer i timen da den fikk skrens. Føreren av den andre bilen, som kom kjørende i motsatt regning, kjørte i 60 kilometer før han begynte å bremse ned, sier lensmann Odd Kulø ved Ulstein og Hareid lensmannskontor. (...) Statens vegvesenet har regnet ut at trebarnfaren bare kjørte i 35 kilometer i timen da Mercdesen dundret inn i frontpartiet på hans bil.




Debattér på vgd

blog comments powered by Disqus